Stress

Stress is een vorm van spanning. Het is een verstoring van het evenwicht. Stress heeft zowel lichamelijke als geestelijke gevolgen. Een gezonde spanning is goed omdat men extra alert en geconcentreerd kan reageren en zo beter kan presteren. Het hoort bij het leven en komt bij iedereen voor. Maar sommige situaties leveren stress op zonder dat deze effectief te gebruiken is. Veel mensen raken bijvoorbeeld gestrest tijdens hun dagelijkse verblijf in de file.

 

Mensen bouwen ook stress op wanneer de werkdruk constant te hoog is of er thuis voortdurend spanningen zijn door ziekte of ruzies. Als de stress (te) lang aanhoudt en/of er geen tijd is om te herstellen, worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar en kan het evenwicht permanent verstoord raken, hetgeen kan uitmonden in overbelasting en zelfs burnout.

Signalen van Stress
We zijn stress zo normaal gaan vinden dat de signalen vaak niet worden opgemerkt of niet worden herkend als stress-signalen.


De belangrijkste signalen zijn:
• Lichamelijk: hoofdpijn, spijsverteringsklachten, slaapproblemen, spier-en gewrichtspijn, verhoogde bloeddruk, hyperventilatie, moe en lusteloos, druk op de borst, verminderde weerstand, hormonale klachten
• Emotioneel: snel geïrriteerd of boos, kort lontje, onzeker, machteloos gevoel, rusteloos of opgejaagd, depressief of somber en pessimistisch, zelden lachen
• Mentaal: verstrooid, geheugenproblemen, piekeren, uitstelgedrag, concentratieproblemen, ongeïnteresseerd of gedemotiveerd, besluiteloos, chaotisch
• Gedrag: ander eetpatroon, meer oppeppers of ontspanners zoals koffie, roken, alcohol, snoep, medicatie, behoefte aan rust, miscommunicatie, minder samenwerking of samen doen, vaker afwezig, niet meer kunnen ontspannen, minder behoefte aan sexualiteit, soms fanatieker sporten, meer ongevallen en ongelukjes.

Vanessa de Bondt

06-30313980

©2020 by My Site. Proudly created with Wix.com